· 

Doen ze alsof ze hem niet horen?

'Hoi Tim, hoi Délano!' roept Steef. De jongens zouden kunnen doen alsof ze hem niet gehoord hebben. Maar in plaats van dit alles gebeurt er iets wonderlijks.


Ziet Steef het goed?

Steef blijft nog even bedenkelijk naar ze staan kijken en roept dan naar het derde jongetje: 'Hoi Lucas!'

'Je vergist je, Steef,' zeg ik tegen hem. 'Dat jongetje LIJKT op Lucas, maar het is iemand anders.' 

Ik zie Steef deze teleurstellende informatie langzaam in zich opnemen. Dát valt even tegen. Ik zie hem koortsachtig nadenken, de opties afwegen... Wie is het dan wél?

Hij tuurt nogmaals in de verte, maar de afstand is te ver voor hem om het goed te kunnen zien.

Terwijl Steef zijn gedachten probeert te ordenen, en met zijn mond open, stokstijf stil blijft staan, vraag ik me nieuwsgierig af wat er gaat gebeuren. Ik kan nu niet zomaar met Steef weglopen. De situatie is voor hem nog te verwarrend, nog te onopgelost.
Door de grote afstand zouden de jongens heel gemakkelijk kunnen doen alsof ze Steef niet hebben gehoord. Ze zouden kunnen wegfietsen of verder kunnen gaan met hun spel.

 

Maar in plaats van dit alles, gebeurt er iets bijzonders.

 

De koppen bij elkaar

Ik zie de drie jongens even overleggen. Ze steken bijna letterlijk de koppen bij elkaar. En dan ineens zwaait de onbekende jongen vrolijk en roept: 'Hoi Steef! Ik ben Bas!'

 

Mooi hè...?

Ik krijg gewoon kippenvel van situaties als deze. Ik vind het zo'n fantastisch voorbeeld van inlevingsvermogen en ernaar handelen waarbij iedereen in zijn waarde wordt gelaten....

 

De 3 waarden

Zonder dat ze zich ervan bewust zijn, leren Steefs klasgenootjes mij en jou deze prachtige waarden:

  1. Inleven doe je met je hart én je hoofd
    Délano en Tim begrijpen Steefs innerlijke chaos, zonder dat iemand hen dat hoeft uit te leggen. Ze voelen het aan en vertrouwen erop.

  2. Samen sta je sterk
    In gezamenlijk overleg (!) maken deze 8-jarige jongens de moeilijke situatie voor Steef een heel stuk eenvoudiger.

  3. Als je iedereen in zijn waarde laat, ontstaat er iets moois
    Ze weten dat op zo'n manier te doen dat niemand zich ongemakkelijk voelt. Délano en Tim hebben het zo goed uitgelegd dat Bas wist hoe hij kon reageren.

Nog iets

Zijn klasgenootjes leefden zich in en handelden ernaar.
Het levert Steef nóg iets bijzonder waardevols op.
Iets waar zijn klasgenootjes zich (nog) onbewust van zijn.
Iets dat op de lange termijn zo verschrikkelijk belangrijk voor Steef zal zijn:

Hij heeft er iemand bij die hem kent, die naar hem zwaait... die hem ziet. 


Maud Wilms is liedjesmaker en inspirator.

Ze is moeder van Steef (2009) en Len (2011).
Lees hier meer over haar.

 

Maud schreef het voorleesboek 'Len en zijn broer'. Het is een prachtig verhaal waarin kinderen die een broer, zus of klasgenoot hebben met een beperking zich erg zullen herkennen! Bestel het boek hier!



Lees hier meer blogs:


Wil je Mauds hartverwarmende meedoen-verhalen in je mailbox ontvangen?