Maud, hoe maak je een lied op afstand?

En ineens was het er... afstand door Corona.
De zorg moest anders geregeld.
Zorginstelling Mondriaan wilde zo dichtbij als mogelijk komen bij de mensen voor wie de zorg aan hen was toevertrouwd.

Dit lied maakte onderdeel uit van hun manier om medewerkers, hun mensen en hun familieleden te laten weten dat ze er voor hen zijn. 


Zo ging het

Ik werd gebeld.

'Maud, jij maakt toch liedjes...?

  • Wil je er eentje voor ons maken?
  • Eentje waaruit blijkt dat we er voor iedereen zijn, ook al kan het niet op de normale manier.
  • En wil je dan van dat liedje een filmpje maken? 
  • Zodat we dat kunnen delen... op onze website, nieuwsbrief en onze sociale media kanalen.'

Het kon allemaal. 
Alleen, ik had er nog geen voorbeeld van.

 

Hoe dan?

Dat vertelde ik dus ook: 

'Het lijkt me fantastisch, ik heb er ook meteen een beeld en gevoel bij (belangrijk voor mijn creatieve proces!), maar ik heb er nog geen voorbeeldfilmpje van. Dat is op zich niet erg, maar dat betekent dat we met elkaar aan de wieg staan van een nieuw creatief proces.'

Dat vonden ze wel heel erg leuk.
Er werd snel geschakeld en aan de hand van drie telefonische gesprekken ging ik aan de slag.


Ik sprak met...

  • iemand die precies weet wat de boodschap moet zijn van het lied;
  • een ervaringsdeskundige, die precies weet wat er leeft bij de mensen;
  • en iemand die meer dan 35 jaar bij Mondriaan werkzaam is

Vervolgens schreef ik het lied.
Tot hier was het proces voor mij volledig bekend terrein.

Ik maakte een voorbeeldfilmpje van het lied. 
Dit stuurde ik naar hen op.

 

Het filmpje was nietszeggend

'Het lied is tof,' lieten ze me weten. 'Zo voelt het precies!'

Maar het filmpje... tja... dat ademt nog geen Mondriaan uit.

Dat was ik helemaal met ze eens. 

Om dit voor elkaar te krijgen, bedachten we samen de volgende toevoegingen: 

  • Logo van Mondriaan moet een plek krijgen in het filmpje.
  • Op de achtergrond een voor mensen herkenbaar Mondriaan-beeld.
  • Woordje van de bestuurder aan het begin.

 

En zo begon voor mij Het Grote Technische Uitproberen.

Heerlijk vind ik dat. Ik maakte al eerder mijn eigen videoclips, maakte promo-filmpjes voor mijn boek... dus ik ken mijn monteer-programma ontzettend goed. Maar er valt nog van alles te ontdekken. Alles wat ik niet weet, zoek ik op en probeer ik uit.  

Zo kon ik alle wensen vervullen.



Er ontstond een filmpje met een lied wat helemaal op hun lijf geschreven is.
Je kunt het hierboven bekijken.

 

 

Wat maakt het bijzonder?

Ik denk dat het lied raakt doordat er een aantal zaken zijn die meespeelden:

  • Het werd een lied dat zowel werknemers, als cliënten én hun familieleden een hart onder de riem zou steken. In het lied wordt dit niet letterlijk uitgesproken. Maar ik bezing juist het gevoel dat iedereen voelt. In de 'jij' en de 'ik' herken je jezelf. Of je nu werknemer, cliënt of familielid bent.

  • De naam Mondriaan komt terug in het lied, met daarin de overeenkomsten tussen de organisatie zelf en de bekende schilder.

  • De bestuurder, een vertrouwd gezicht voor iedereen, sprak bemoedigende woorden. Deze kregen een plek in het filmpje.

  • Het logo van Mondriaan was toegevoegd.

  • Ik zong het lied met op de achtergrond een bekende plek voor iedereen.

Vol trots werd het filmpje gedeeld op hun kanalen. 

 

En nu?

Nu is dit idee beschikbaar voor iedereen!

  • Jij hebt een boodschap, ik laat 'm terugkomen in een uniek lied.
  • Je ontvangt een filmpje waarin ik het lied zing, met daarin op de achtergrond een herkenbare plek.
  • Je logo monteer ik in het filmpje.
  • Evenals een persoonlijk kort woordje van iemand uit je organisatie.
  • Ik plaats ondertiteling erbij.

En voila... je hebt een uniek filmpje wat jij kunt delen onder je medewerkers of je klanten. 

Zo ben je toch even heel dichtbij.

Meer weten:

Alle informatie inclusief tarieven vind je hier: Dichtbij met een lied

 

Of neem hier contact met me op:

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.