· 

Dit is onmisbaar bij het leren lezen

Steef leert lezen! Iets wat we niet hadden verwacht, gebeurt nu in groep 3. En iedereen helpt hem daarbij: de juffen op school, opa's, oma's en zijn broertje Len. 

Maar er is één ding in het bijzonder dat onmisbaar is bij het leren lezen.

 

 


Fascinatie
Als ik vroeger even een mailtje wilde sturen, dan zette ik Steef voor de wasmachine. Dan had ik 20 minuten lang even geen kind meer aan 'm. Ademloos keek hij dan gefascineerd toe hoe de handdoeken draaiden achter het wasmachine-raampje. Ook een lege wasmachine vindt Steef zeer boeiend. Het liefst gaat hij er met zijn hele hoofd in, om dan met zijn handen de machine te laten draaien.

De wasmachine heeft, ook nu Steef 7 jaar is, nog altijd een onweerstaanbare aantrekkingskracht op hem. We hebben afgesproken dat hij er niet zelf naar toe mag. Als hij naar de wasmachine wil, dan moet hij het vragen. En vaak is er dan altijd wel een wasje wat gedraaid kan worden en waar hij me bij mag helpen. Maar meestal wint zijn innerlijke magneet het van de afspraken die we gemaakt hebben.

En zodra dat zo is, haalt hij mijn zorgvuldig gesorteerde was door elkaar, om die lukraak in de wasmachine te stoppen. Het kan ook zijn dat hij zijn gitaar, of de kleine onderdelen van de knexx of legoblokjes in de wasmachine stopt en dan met zijn hand de machine laat draaien. RENG DENG DENG! Hij geniet van het geluid dat dat geeft. Zit er dan met een grote lach hard om te lachen. 

Inmiddels weet hij dat een wasmachine hoort bij de standaarduitrusting van elk huis. Dus als we bij anderen op bezoek zijn, als hij ergens gaat spelen of we halen Len op bij een vriendje, dan is het eerste wat hij vraagt: 'heb je ook een wasmachine?'. En als het antwoord 'ja' is, vraagt hij: 'mag ik 'm zien?'. 

 

Alweer die wasmachine
Het zal je niet verbazen dat het dus al een aantal keer voorgekomen is dat hij het op een feestje voor elkaar krijgt om naar de zolder te gaan om daar de wasmachine te bekijken. In een grote optocht, met Steef voorop, gaan ze dan samen op zoek naar de wasmachine.


Inmiddels kan de fascinatie voor de wasmachine ons ook wel eens vermoeiend. Dus als we bij 'onbekenden' zijn en hij vraagt: 'mag ik 'm zien?', dan zeg ik snel: 'nee, Steef, dat doen we nu niet.' Om vervolgens te vertellen wat we wél gaan doen, in de hoop dat dat hem afleidt.

Laatst waren we bij oma. Oma is natuurlijk op de hoogte van Steefs fascinatie voor de wasmachine. En jawel hoor, in een onbewaakt moment heeft Steef het apparaat al gevonden. En nog voordat we hem kunnen tegenhouden, gaat zijn vingertje naar de letters: 'm-ie-l-e, miele'.

 

 

Mijn inzicht


Ik merk steeds weer dat de fases waar Steef doorheen gaat, heel lang duren. Nu ik dit inzicht typ, naar aanleiding van dit blog, is het twee jaar later. In al die twee jaar is er niets veranderd. Nog steeds is hij onverminderd nieuwsgierig naar wasmachines. Ik zal je eerlijk vertellen, dit vind ik soms enorm vermoeiend...

Wanneer ik in die stemming blijf zitten, gebeurt er helemaal niets. 
Maar wanneer ik door een gesprek of een gebeurtenis op een ander pad wordt gezet, zie ik pas dat zo'n fascinatie geweldig van pas kan komen wanneer hij iets nieuws leert.

Laat ik je een voorbeeld geven.

Onlangs moest groep 5, waar Steef in zit, een werkstuk maken. Iedereen mocht zelf het onderwerp kiezen. Steef wist zijn onderwerp meteen: treinen. Zijn fascinatie voor treinen is net zo groot als voor wasmachines (en fototoestellen en zuigwagens en...). Hele boeken bladert hij door, vele youtube-filmpjes worden bekeken en hij raakt niet uitgepraat over het onderwerp.

Door zijn honger naar deze specifieke informatie in te zetten om iets nieuws te leren, ging hij erg gemotiveerd aan de slag. Nu weet hij hoe hij een werkstuk moet maken en weet hij nóg meer over treinen.

 

Wat kun jij doen?

Er is ongetwijfeld iets dat jouw kind, leerling of pupil ook mateloos interesseert. 
Iets waar je je af en toe misschien zelfs wel aan irriteert!


Weet je al wat dat is?

  • Geef het door aan begeleiders, opa's en/of oma's, maar zeker ook op school. Motiveer jezelf en hen om de fascinatie in te zetten om je kind nieuwe vaardigheden aan te leren.


Heb je (nog) geen idee?

  • Vraag het als de wiedeweerga na bij ouders, omschrijf het doel, zorg dat je plaatjes en concreet materiaal hebt, en ga aan de slag!
  • Of... vraag je af: waar gaan de gesprekjes over, in welke boekjes kijkt je kind graag, waar gaat zijn/haar aandacht naar uit, waar speelt hij/zij mee. Kijk de komende twee dagen eens goed en maak een plannetje!

 

Meer lezen?

Leuk dat je mijn blog las!

Ben jij een ouder, werk je in het onderwijs of de zorg én raakte je door dit blog geïnspireerd?
Schrijf je dan hieronder in en ontvang elke week een blog vol tips en inzichten!

Welke fascinatie ga jij inzetten om je kind/leerling/pupil iets nieuws te leren?

Reactie schrijven

Commentaren: 0