Tijdens het schrijfproces van dit lied voor een basisschool-team ontstond iets heel bijzonders. Het vergde wel wat lef, maar het lied werd nóg persoonlijker! Zou jij dit ook durven?
In dit blog vertel ik je hoe het schrijfproces verliep en ontdek je hoe je op een bijzondere manier je waardering kunt uitspreken! Als je durft...
Wat heeft jullie aandacht?
'Het is zo'n intensieve tijd op school en ik zie dat iedereen ervoor gaat. Ondertussen merk ik dat we aandacht hebben voor elkaar. Dat mag benoemd worden. Sterker nog, daar MOETEN we bij stil staan.'
We plannen een telefoongesprek waarin directrice Irma van Montessori Kindcentrum De Plotter me helemaal bijpraat. Ze vertelt over wat hun aandacht heeft ('we hebben geweldige stappen gezet in digitaal lesgeven'), welke belangrijke rol Montessori elke dag weer inneemt ('dat is de levensader van onze school'), en hoe ze het waardeert dat haar collega's voor elkaar klaar staan ('hier wil iedereen helpen').
Natuurlijk vraag ik haar ook naar de naam: 'De Plotter'. Namen worden niet voor niets gekozen en geven vaak hele waardevolle informatie. Ze vertelt me dat een plotter gebruikt wordt als
instrument in de scheepvaart om koers te bepalen. Dat intrigeert me meteen.
Tijdens ons telefoongesprek schrijf ik 8 kantjes vol. Ik zet sterretjes, trek strepen, zet pijltjes en markeer met rondjes. En zo zie ik al gauw de overlap tussen de verschillende
onderwerpen die ik met Irma bespreek.
Dit wordt het moment waarop ik het lied zou zingen
'We vertragen de boel tijdens de digitale studiemiddag die eraan komt. Dan gaat het anker uit. Evalueren we. Kijken we vooruit. Lijkt me prachtig wanneer jij het lied bij aanvang zingt.
Dan voelt iedereen meteen dat we dit samen doen... dat stilstaan. Die verbinding lijkt me mooi.'
Zo gezegd zo gedaan. Ik ga aan de slag: ik pluis de website uit en verdiep me in de schoolgids.
Het is geen standaard-kunstje
Meestal schrijf ik tekst en muziek SAMEN samen. Het ontstaat tegelijkertijd.
Ik schrijf 'meestal' omdat ik altijd afga op mijn gevoel. Het is geen standaard kunstje. Geen systeem. Natuurlijk gebruik ik mijn kennis en ervaring vanuit de honderden liedjes die ik
schreef. Maar mijn gevoel, naar aanleiding van het gesprek en alles wat ik heb opgeschreven, is leidend.
Het hart van het lied
Het refrein is het hart van het lied. Dit stukje komt steeds terug en moet herkenbaar zijn. Ik verwerk hierin de belangrijkste woorden. Zo ook voor de Plotter. Ik neem je mee in de keuze voor de woorden van het refrein:
- Allereerst kreeg de naam 'De Plotter' natuurlijk een plek in het lied! met jouw eigen naam in het lied wordt het écht jouw lied!
- De subtitel van De Plotter: 'Sterke basis, eigen indruk' verwerkte ik er vervolgens met enige dichterlijke vrijheid in.
- Montessori was verweefd in hun dag. De zin 'Leer me het zelf te doen' staat dan ook aan de basis van hun onderwijs en kreeg een mooie plek in het lied.
- Iets wat in de schoolgids terugkwam was: 'We helpen kinderen hun eigen koers te bepalen'. Prachtige woorden, zeker als je school De Plotter heet. Check!
Hiermee werd me trouwens ook meteen duidelijk dat woorden die te maken hebben met 'varen' en 'water' verbindend zouden werken voor de rest van het lied.
Maar ineens ontstond een nieuw idee
Op donderdag schrijf ik het lied helemaal af. En omdat Irma me verteld had ze met het lied haar collega's in het zonnetje wilde zetten, waren de coupletten daar helemaal op
gericht.
In één van de coupletten zing ik letterlijk:
'Vanuit de grond van mijn hart, zeg ik: 'Dankjewel'.
In het weekend bedenk ik hoe gaaf het zou zijn, wanneer Irma 'dankjewel' zou zingen in plaats van ik.
Wie kan dit nu mooier zingen dan zijzelf?
Voorzichtig stel ik haar dit idee voor. 'Oef, spannend,' appt ze terug. 'Maar ik wil het graag doen.'
Ik stuur haar een snelle opname van het betreffende couplet, zodat ze weet wanneer ze aan de beurt is.
Tijdens de studiemiddag
Irma en ik zitten als eerste in de teams-vergadering. Ik test met haar het geluid en check of alles goed binnenkomt. Terwijl ik bezig ben met de soundcheck, zie ik haar met volle aandacht
luisteren. 'Het is echt heel bijzonder', verzucht ze.
Dan oefenen we het couplet. Irma blijkt een natuurtalent, want het gaat direct goed!
Ik zet mijn microfoon en camera uit, en zie de vergadering volstromen. Het is alsof ik achter de coulissen sta, terwijl de zaal volstroomt. Ik word nog altijd zenuwachtig, een goeie spanning.
Mijn man grapt dan: 'zonder zenuwen, heb jij geen focus,' en ik denk dat hij gelijkt heeft.
Mijn gedachten dwalen af naar Irma, die misschien nog wel zenuwachtiger is dan ik!
Maar ze doet het voortreffelijk... ik zie haar collega's verrast opkijken als ze ineens haar stem horen, met dat ene belangrijke woord dat ze vol warmte en waardering uitspreekt:
'Dankjewel'.
'Ze waren er stil van.'
'Je was met 1 woord geweldig,' typt ze na afloop.
Ik stuur haar filmpjes toe van het lied. Eentje met het volledige lied om intern te delen en te hergebruiken.
En een filmpje met daarin het refrein om te delen in hun nieuwsbrief naar ouders en op andere sociale kanalen. In beide filmpjes verwerk ik het logo van De Plotter.
Ze mailt: 'ben weer onder de indruk!'
En ik? Ik geniet van dit proces van begin tot eind!
Maud Wilms is liedjesmaker
Ze schrijft liedjes tijdens (online) congressen en vergaderingen. Ze verwerkt de pijlers van je bedrijf of de inhoud die ter plekke voorbij komt, in een uniek geschreven lied. Ze zingt het als afsluiting van je (online) bijeenkomst!
Wil je een kort overzicht ontvangen van mijn toffe mogelijkheden én tarieven?
Ideaal als je nog moet overleggen.
Typ dan hieronder het woord 'overzicht' en ik stuur het naar je toe.
Lees hier verder:
Foto-galerij
Maud vertelt haar verhaal aan Eric Corton op de Sociale Top 2018 op het Domplein in Utrecht.
Maud oefent het lied met de toezichthouders tijdens hun congres in Nieuwegein.
Maud interviewt Jan Peter Balkenende tijdens een congres in Burger's Zoo in Arnhem.
Maud zingt tijdens een bijeenkomst in het Roda JC Stadion. Geprogrammeerd samen met Nathan Rutjes.
Maud zingt haar lied omringd door MVO-ondernemers in Den Bosch.
Gespannen gezichten als Maud de MVO-prijs-genomineerden toezingt voordat bekend wordt gemaakt wie er wint.
Maud zingt haar Engelstalige lied tijdens het internationale congres van Rotterdam University.
Maud zingt haar mentoren-lied tijdens het nationale congres van Mentorschap Nederland.
Maud op het eind van haar lied bij Fontys Eindhoven, waar de aanwezigen het refrein spontaan meezongen.
Maud schrijft een lied o.a. gebaseerd op het verhaal van Erben Wennemars tijdens een congres van Anytime Fitness.
Af en toe bespeelt Maud tijdens een optreden ook haar autoharp.
Maud schrijft haar lied n.a.v. alle bevindingen op het congres van Fontys Eindhoven.