Over Maud Wilms

Foto: Michiel Pompert

Ik schrijf van iedere boodschap, van elke pittige opdracht en over welk thema dan ook een warm, verbindend lied.

Ik ben een gevoelsmens. Ik heb grote interesse in mensen en wat hen drijft. Ik heb een hyperfocus en ben zeer creatief. Tijdens het schrijfproces komt er een moment dat tekst en melodie volledig vervlochten zijn met de boodschap, de opdracht of het thema. Dan weet ik dat goud in handen heb en ben ik niet meer te stoppen. 

Ik hoor vaak terug: 'Wat een energie, wat een warmte. Je bent zó echt.' 


Ik streef ernaar mensen zo te raken dat ze hun eigen lied meezingen, dat ze een traantje wegpinken, dat ze tot in het puntje van hun tenen de waarde van je boodschap voelen. Wanneer ik merk dat het weer gelukt is, doe ik een inwendig (soms uitwendig) vreugdedansje. 

 

Op persoonlijke titel ben ik erg betrokken bij onderwijs en zorg.


Succes

Mijn eerste liedje schreef ik toen ik 13 was en ik ben daar nooit meer mee opgehouden. 

 

Mijn aanvankelijke hobby liep al snel uit de hand. Ik zong in de schoolband en in verschillende andere bandjes. In Limburg, waar ik opgroeide, won ik de talentenjacht De Kunstbende met een lied over een Griekse mythe. Tijdens de landelijke finale werd ik 2e. In datzelfde jaar deed ik mee aan de Soundmixshow als Ilse DeLange. In de finale werd ik 5e! In datzelfde jaar deed Renée van Wegberg mee als Celine Dion en won Mary Amora als Tina Turner. Misschien heb je het wel gezien...!
Ik vond het een erg toffe ervaring! In dit blog lees je de aanmoediging die Ilse DeLange persoonlijk aan me doorgaf.

Juf?

Ik woon al jaren in Apeldoorn, maar ik ben opgegroeid in Limburg.
In mijn tienertijd won ik de Limburgse Kunstbende en werd ik 2e tijdens de landelijke finale.
Ik ging naar de pabo in Roermond. Muziek bleef bijzaak, maar nam al gauw serieuze vormen aan.

Zo won ik 'NCRV's Volgspot' op radio 2 en talentenjacht 'De Kans' met mijn eigen werk.
Ik nam twee albums op die ik volschreef met eigen werk. Ik speelde veel en overal. Kwam op TV en in de krant. Ik werd twee jaar op rij door de Popronde geslecteerd om mee te reizen met dit rondtrekkende festival. Mijn liedjes speelde ik door heel Nederland en ik nam twee albums op. Hierdoor won ik als eerste vrouw de Jo Erens Prijs. 
Ik speelde in de voorprogramma's van Beth Hart, Shane Alexander en Norland Wind.

Voor mezelf

Na de pabo kon ik aan de slag op een middelbare school in Apeldoorn. Ik werkte er 10 jaar, behaalde er ondertussen mijn 2e graad Engels.  
In 2014 werd ik (per toeval?) gevraagd om tijdens een bijeenkomst een lied te schrijven.
Wat was dat fantastisch! Ik wilde er alleen maar méér van! 
Ik werkte het concept uit, hing mijn baan aan de wilgen en ging als liedjesmaker verder door het leven. 

Nu klinkt dat alsof dat binnen 5 seconden in kannen en kruiken was.
Het ondernemen was echter nieuw voor me en ik vond vooral de eerste drie jaar erg uitdagend. 
Inmiddels schrijf ik zo'n 30-40 liedjes in opdracht per jaar, iets waar ik bijzonder trots op ben.

 

Lees in dit blog de 5 tofste plekken waar ik mijn eigen liedjes zong.

 

Wanneer is de opdracht geslaagd?

Als ik thuiskom van een opdracht, vraagt mijn man: 'En, rolden er weer tranen over wangen?'
En dan zeg ik: 'Oops, I did it again!'

Ik zie het als een enorm compliment wanneer mensen openlijk geraakt zijn door wat ik voor ze geschreven heb. 
Het grappige is natuurlijk dat mijn liedjes totaal geen tranentrekkers zijn... elk liedje heeft een vrolijke, positieve insteek. Ik denk dat mensen geraakt worden doordat het lied simpelweg klopt met het gevoel dat mensen hebben.
Mensen zetten zich met hun hart volledig in. En dan komt er iemand langs die dát verwoord, die dát bezingt.... dat voel je tot in het puntje van je tenen. 

 

Meezingen

Verschillende opdrachtgevers vragen me of ik op het eind met hun collega's wil zingen. Dat vind ik geweldig. Ik schrijf dan een meerstemmig meezingrefrein over het bedrijf. Op het eind van de bijeenkomst oefen ik dit refrein met iedereen. In het begin is iedereen aarzelend. Maar omdat de tekst die je samen zingt gaat over de urgentie en de waarde van je werk én omdat je tijdens het proces merkt dat het lied alleen mooi is als alle melodieën samen gezongen worden... is dit het toonbeeld van een team prestatie.

 

Ik kan hier met volle teugen van genieten. 
In dit blog lees je er meer over (met live filmpjes!!)

 

Weten of een lied ook iets voor jouw bijeenkomst is?

Liedjes-conference

In corona-tijd werkte ik aan mijn nieuwe liedjes-conference GEWOON OMDAT HET KAN. Met 5 splinternieuwe liedjes, herkenbare anekdotes en fijne, warme interactie sluiten we een intensief tijdperk af en kijken we vooruit. Je kunt me inzetten in plaats van een spreker, als opening van je bijeenkomst of als knallende afsluiter. Hier lees je er meer over.


Wil je een kort overzicht ontvangen van mijn toffe mogelijkheden én tarieven?

Ideaal als je je aan het oriënteren bent of mijn inzet nog moet overleggen.
Typ dan het woord 'overzicht' en ik stuur het naar je toe:

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.



Fotogalerij

Maud vertelt haar verhaal aan Eric Corton op de Sociale Top 2018 op het Domplein in Utrecht.

 

Maud oefent het lied met de toezichthouders tijdens hun congres in Nieuwegein.

Maud interviewt Jan Peter Balkenende tijdens een congres in Burger's Zoo in Arnhem.

 

Maud zingt tijdens een bijeenkomst in het Roda JC Stadion. Geprogrammeerd samen met Nathan Rutjes.

Maud zingt haar lied omringd door MVO-ondernemers in Den Bosch.

 

  

Gespannen gezichten als Maud de MVO-prijs-genomineerden toezingt voordat bekend wordt gemaakt wie er wint.


Maud zingt haar Engelstalige lied tijdens het internationale congres van Rotterdam University.

 

 

Maud zingt haar mentoren-lied tijdens het nationale congres van Mentorschap Nederland.

Maud op het eind van haar lied bij Fontys Eindhoven, waar de aanwezigen het refrein spontaan meezongen.

 

Maud schrijft een lied o.a. gebaseerd op het verhaal van Erben Wennemars tijdens een congres van Anytime Fitness.

Af en toe bespeelt Maud tijdens een optreden ook haar autoharp.

 

 

 

Maud schrijft haar lied n.a.v. alle bevindingen op het congres van Fontys Eindhoven.