Mijn zoon heeft een verstandelijke beperking en doorliep de gehele basisschool. Niet omdat hij het niveau aankon, maar omdat hij in de buurt woonde (lees deze zin nog eens :)).
Het bewandelen van deze weg is helaas nog steeds uitzonderlijk. Ik vind dat dit anders kan. Daarom vertel ik erover in lezingen en workshops.
Hoe kan hij, net als iedereen, gewoon meedoen? Op school? Na schooltijd? Hoe ziet meedoen er gedurende zijn leven uit? Waneer gaat het vanzelf? Welke drempels werpen de maatschappij en de directe omgeving op? Welke drempels moet ik zélf overwinnen?
Ik verzorg de lezingen en workshops over inclusie op bijeenkomsten, studiedagen en congressen op scholen, in de zorg en binnen de overheid.
Ik vertel mijn verhaal ook aan woningcorporaties, als gastdocent bij diverse opleidingen, aan ouders, en aan organisaties en bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen.
In 'Verschil is mooi gewoon' vertel ik het verhaal van mijn zoon. Hij is geboren met het Williams-Beuren Syndroom. Dit zorgt o.a. voor een verstandelijke beperking. Tegen alle verwachtingen en adviezen in, doorliep hij de gehele basisschool. Niet omdat hij het niveau aankon, maar omdat hij in de buurt woonde. Dit had groot effect op zijn dagelijks leven: hij is geen vreemde, maar kent iedereen en iedereen kent hem. Hij volgde zijn eigen leerlijn en ging ieder jaar over met zijn klas.
Daarnaast zet ik ook na schooltijd in, op meedoen voor hem. Hoe kan hij, ondanks zijn beperking, óók meedoen? Welke drempels werpt de maatschappij of de directe sociale omgeving op? Welke drempels moet ik daarvoor vooral zélf overwinnen?
De belangrijkste vraag die ik tijdens de lezing beantwoord is: Welke waarde heeft meedoen voor zijn dagelijks leven? Welke rol speelt een school hierin? De plaatselijke sportvereniging? De
gemeente? Ouders? Afhankelijk van de achtergrond van de aanwezigen tijdens de bijeenkomst zoom ik daarop in.
Daarnaast moedig ik aan, inspireer, bied perspectief en omlijst mijn verhaal met liedjes.
Het is een bijzonder open en oprecht verhaal dat je raakt in het hart.
Afhankelijk van de beschikbare tijd is deze lezing in te plannen tussen de 30 en 90 minuten.
Ik heb diverse opties om de keynote over inclusie nog completer te maken:
Je kunt me ook vragen een workshop-variant te geven tijdens de studiedag van je organisatie of tijdens een team-middag. Ik vertel mijn verhaal zoals in de lezing (hierboven beschreven). Daarna gaan we aan de slag. Aan de hand van actieve opdrachten ervaren de deelnemers welke mindset helpend is. Daarna ontrafelen we met een open en reflecterende gespreksvorm een casus vanuit de deelnemers zelf.
De workshop vraagt van iedereen om mee te denken in mogelijkheden, het grotere belang te zien, en vooral reflectief te denken en te handelen. Daarnaast doe ik de oproep om vooral open met elkaar te blijven praten en expertise met elkaar te blijven delen.
Vaak breekt er in de workshop iets open. Het komt geregeld voor dat mensen na deze workshop zeggen: 'Ik zag eigenlijk alleen maar beren op de weg, maar nu sta ik er anders in.'
Er zijn diverse opties afhankelijk van wat bij je past:
Afhankelijk van het publiek zoom ik in mijn keynote in op relevante thema's of fases. We bespreken van tevoren wat de expertise of achtergrond van het aanwezige publiek is. Ook ben ik altijd benieuwd wat er op dit moment al gebeurt aan inclusie binnen de organisatie of externe partners. We beslissen dan welke vragen ik in mijn plenaire lezing zal beantwoorden.
Als ik voor fysiotherapeuten mijn verhaal vertel, ga ik dieper in op de ondersteuning bij de motoriek. Sta ik voor ondernemers, dan heb ik het over de waarde van werk in een reguliere setting. Als ik mijn verhaal voor onderwijsgevenden vertel, haak ik aan op het belang van onderwijs in de buurt.
Vragen die ik bijvoorbeeld kan beantwoorden in mijn lezing zijn:
Ik ben Maud Wilms (1983), ik ben opgeleid als leerkracht en docent Engels. Mijn muzikale hobby liep geregeld uit de hand en ik besloot er in 2015 mijn werk van te maken. Ik schrijf liedjes op congressen. Ik ben singer/songwriter, spreker, trainer en moeder van twee zoons (2009 en 2011).
De oudste heeft een verstandelijke beperking. Vanaf het begin van zijn leven geeft hij aan dat hij óók wil meedoen. De maatschappij en het huidige systeem maken dat echter vaak onnodig moeilijk.
Aangespoord door zijn enthousiasme ga ik steeds op zoek naar manieren waarop dat wél kan. Ik vertel hierover in blogs en als host in Makkelijker Meedoen de Podcast.
Ik heb het over inclusie voor hem, en voor alle kinderen waarvoor meedoen niet vanzelfsprekend is. Ik schuw ook de moeilijke gesprekken niet: want wat gebeurt er als het niet lukt? Welke
rol kun je dan pakken... vanuit je professie, maar vooral ook als mens?
Fun fact: ik stond op 17-jarige leeftijd in de Soundmixshow als Ilse DeLange, ik schrijf mijn eigen liedjes en won er verschillende prijzen mee. Ook schreef ik het voorleesboek 'Len en zijn broer, een verhaal waarin iedereen meedoet' voor kinderen van 6-9 jaar.
Verwacht niet dat ik aan de hand van feitjes en cijfers de noodzaak laat zien van 'dat het anders moet'. Ik kom ook niet langs met van het internet geplukte filmpjes. Ik speel geen rol. Ik dram niets op. Ik kom niet 'leuk' of 'grappig' doen. Ik kom ook niet vertellen hoe het moet. Ik kan je wel vertellen hoe het eruit ziet als meedoen lukt... en ook wat er gebeurt als het niet lukt.
In een persoonlijk verhaal doe ik een beroep op ieders expertise én menselijkheid om van meedoen de norm te maken.
Maud vertelt haar verhaal aan Eric Corton op de Sociale Top 2018 op het Domplein in Utrecht.
Maud oefent het lied met de toezichthouders tijdens hun congres in Nieuwegein.
Maud interviewt Jan Peter Balkenende tijdens een congres in Burger's Zoo in Arnhem.
Maud zingt tijdens een bijeenkomst in het Roda JC Stadion. Geprogrammeerd samen met Nathan Rutjes.
Maud zingt haar lied omringd door MVO-ondernemers in Den Bosch.
Gespannen gezichten als Maud de MVO-prijs-genomineerden toezingt voordat bekend wordt gemaakt wie er wint.
Maud zingt haar Engelstalige lied tijdens het internationale congres van Rotterdam University.
Maud zingt haar mentoren-lied tijdens het nationale congres van Mentorschap Nederland.
Maud op het eind van haar lied bij Fontys Eindhoven, waar de aanwezigen het refrein spontaan meezongen.
Maud schrijft een lied o.a. gebaseerd op het verhaal van Erben Wennemars tijdens een congres van Anytime Fitness.
Af en toe bespeelt Maud tijdens een optreden ook haar autoharp.
Maud schrijft haar lied n.a.v. alle bevindingen op het congres van Fontys Eindhoven.